تهیۀ نقشه راهبردی و شناسایی متغیرهای راهبردی برنامه‌ریزی گردشگری استان هرمزگان با استفاده از روش متا-سوات
کد مقاله : 1034-MSRICONF
نویسندگان:
محمد کاظمی1، علیرضا نفرزادگان1، عاطفه جعفرپور *2، یوسف احمدی1
1دانشگاه هرمزگان
2دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله:
جهت رسیدن به اهداف مطلوب و انجام بهتر فعالیت‌های گردشگری، برنامه‌ریزی راهبردی و شناسایی متغیرهای راهبردی به‌عنوان یک ابزار به‌کار گرفته می‌شود و با این رویه راهبرد گردشگری تجسم می‌یابد. پژوهش حاضر با استفاده از ابزار متا-سوات و با شناسایی منابع و قابلیت‌های استان هرمزگان با استفاده از رویکرد مبتنی بر منبع و اهداف کلان منطبق بر طرح جامع گردشگری استان به مطالعه راهبردی و شناسایی متغیرهای راهبردی با هدف برنامه‌ریزی توسعۀ گردشگری می‌پردازد. این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شکل اسنادی و پیمایشی است. نقشه راهبردی نشان داد، عوامل تصویر ذهنی، کاهش بودجه و تخصیص مالی و اختلافات میان دستگاه‌های اجرایی (ناهماهنگی‌ها، اختلاف‌های مدیریتی و سازمانی)، بزرگترین موانع عوامل محیطی در توسعۀ گردشگری استان محسوب می‌شوند. همچنین مطابق با نقشه راهبردی، مهم‏ترین عوامل مؤثر جهت موفقیت و توسعۀ گردشگری، به‌ترتیب برخورداری از اسکله‌های متعدد، برخورداری نسبتاً مناسب از امکانات حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای، مجاورت اکثر جاذبه‌های گردشگری استان در نزدیکی روستاها، مهمان‌نوازی و مشارکت مردم روستاها، بالا بودن امنیت و آرامش در سطح جاذبه‌های مختلف گردشگری استان، داشتن جاذبه‌های مطرح بین‌المللی و شناخته‌شده بودن جاذبه‌های گردشگری استان در بین بازارهای هدف هستند. نتایج به‌دست آمده از نقشه رقابتی بین رقبای گردشگری جنوب کشور، نشان داد استان‌های فارس، خوزستان و کرمان به‌ترتیب با امتیاز مطلق 262/6 ، 686/5 و505/5 وامتیاز نرمال 225/2 ، 028/2 و 961/1 در رتبه‌های اول تا سوم رقابت از لحاظ قابلیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی و تنوع آن نسبت به سایر رقبا در مقایسه با استان هرمزگان قرار دارند.
کلیدواژه ها:
تناسب راهبردی، نقشه رقابتی، راهبردهای کلان، گردشگری
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است