تحلیل شبکه ذینفعان گردشگری استان هرمزگان بر اساس سند راهبردی گردشگری 1400 کشور
کد مقاله : 1041-MSRICONF
نویسندگان:
محمد کاظمی1، علیرضا نفرزادگان1، عاطفه جعفرپور *2، یوسف احمدی1
1دانشگاه هرمزگان
2دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف بررسی شبکه ذینفعان گردشگری استان هرمزگان بر اساس سند راهبردی گردشگری 1400 کشور انجام شده است. در همین راستا، انواع ذینفعان گردشگری در استان هرمزگان بر اساس ماتریس علاقه‌رغبت شناسایی شدند. سپس تعداد فعالیت‌های ذینفعان مختلف بر اساس سند راهبردی گردشگری 1400 کشور، در استان هرمزگان لیست شد و شبکه اجتماعی این روابط در نرم‌افزار گفی تحلیل شد. بر اساس متوسط ضریب خوشه‌بندی به احتمال 1/21درصد در شبکه ترسیمی ذینفعان در آینده و مطابق با سند گردشگری 1400، ارتباط و هم ‌فعالیت خواهند بود. 21/1 درصد از ذینفعان در شبکه همکاری ایزوله و فعالیتی برای آن‌ها متصور نبود. متوسط طول فاصله 36/2 است که نشان می‌دهد برای ارتباط هر ذینفع با دیگر ذینفعان حداقل دو واسطه نیاز است. نقاط قطع یا برشی در شبکه زیاد نیست و مقدار آن برابر 44/2 است که نشان‌دهنده عدم گسستگی و بی‌انسجامی در شبکه ترسیمی ذینفعان است. نتایج نشان داد در خصوص قدرت کنترلی در روابط بین ذینفعان با توجه به شاخص وسط‌بودگی، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، استانداری، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش‌داری‌ها، بهداشت و درمان، اماکن، صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و مدیریت و برنامه‌ریزی بیشترین مقادیر را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین استفاده از شاخص نزدیکی نشان داد تعزیرات حکومتی، نمایندگی وزارت امورخارجه، پلیس راهور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، محیط زیست، ورزش و جوانان، اداره بنادر و دریانوردی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، منابع طبیعی و آبخیزداری، صدا و سیما، دانشگاه‌ها، جهاد کشاورزی، هلال احمر، آب منطقه‌ای، دریابانی نیز جز رتبه‌های آخر اولویت‌بندی قرار دارند.
کلیدواژه ها:
سند راهبردی گردشگری، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، ذینفعان، شاخص بینابینی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است