پهنه‌بندی نشت لکه نفتی احتمالی در کانال قشم با توجه به پارامترهای فیزیکی دریا
کد مقاله : 1062-MSRICONF
نویسندگان:
دانیال قادری *1، مهرناز فرزین‌گهر2، رحیمه شمسایی3، زرافشان سالاری3
1دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. مرکز ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و شبیه‌سازی محیط‌های ساحلی و دریایی، بندرعباس، ایران.
2استادیار، گروه علوم غیرزیستی جوی و اقیانوسی، دانشکده علوم و فنون دریا، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
3دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده مقاله:
خلیج فارس از مهم‌ترین مراکز تولید و حمل‌ونقل نفت و مشتقات نفتی است که از طریق تنگه هرمز به خلیج عمان و اقیانوس هند متصل است. در این ‌بین موقعیت ویژه جزیره قشم و منطقه حفاظت‌شده حرای قشم سبب شده است خطرات ناشی از آلودگی نفتی موردتوجه قرارگیرد. در این مطالعه با استفاده از مدل GNOME تلاش می‌شود با در نظر گرفتن حالت‌های زمانی (ماه‌های مختلف، در 12 هفته در طول سال)، حالت‌های مکانی (محل نشت لکه نفت، در دو نقطه فرضی) و حالت‌های زمانی اجرای مدل (سه‌روزه و هفت‌روزه)، سرنوشت لکه نفتی در کانال قشم موردبررسی قرار گیرد. نقشه‌های پهنه‌بندی حاصل از سرنوشت لکه‌های فرضی در بستر GIS با تکنیک‌های امتیازدهی و درون‌یابی ایجادشده است که به مسائل مدیریتی و توسعه‌ای منطقه کمک خواهد کرد. از نتایج قابل‌ذکر می‌توان بیان کرد که تحت شرایط متنوع جوی این امکان وجود دارد که لکه نفتی فرضی به خارج از کانال قشم، در 70-75 کیلومتری به سمت شرق و در مجاورت با سواحل جزیره هرمز منتقل شود و یا از سمت غرب به مرکز منطقه محافظت‌شده جنگل‌های حرای قشم نفوذ کند. سواحل شهر بندرعباس و سواحل نزدیک به بنادر منطقه و همچنین سواحل شمالی جزیره قشم همواره در معرض تهدید خطر آلودگی نفتی است.
کلیدواژه ها:
لکه نفتی، کانال قشم، جریان، سرعت باد، پهنه‌بندی، GIS
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است