ایجاد شبکه بهینه مسیریابی آب‌وهوایی در ناوبری اقیانوسی
کد مقاله : 1069-MSRICONF
نویسندگان:
مهریار علی محمدی *1، علی محمدی2، مصطفی خلیفه قلی3
1استادیار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
2استادیار گروه علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)
3کارشناس ارشد علوم ناوبری
چکیده مقاله:
با توجه به نیاز جامعه دریانوردی کشور و نیروی دریایی به کمی شدن محاسبات هواشناسی روی مسیرهای دریانوردی، در این پژوهش مسیریابی آب‌وهوا مورد مطالعه قرار گرفته است. در مسیریابی آب‌وهوا ابتدا مسیر دایره عظیمه برای واحد شناور بین مبدأ و مقصد محاسبه شده و با استفاده از روش رامب لاین نقاط شبکه اطراف مسیر دایره عظیمه ایجاد می‌شود. در ادامه لازم است نقاط شبکه شماره‌گذاری شده و اتصالات شبکه ایجاد شده و در انتها با استفاده از الگوریتم دایکسترا مسیر بهینه با حداقل تابع هزینه محاسبه می‌شود. هدف اصلی در این تحقیق ایجاد شبکه جهت مسیریابی ناوبری اقیانوسی می‌باشد. ابتدا از نقطه‌ی مبدأ تا نقطه مقصد مسیر دایره عظیمه مشخص می‌شود. سپس نقاط چرخش بر روی مسیر دایره عظیمه مشخص می‌شود که به‌عنوان نقاط میانی شناخته می‌شوند. با داشتن موقعیت نقاط میانی بر روی مسیر دایره عظیمه و با ترکیب روش رامب لاین، شبکه‌ای از نقاط حول مسیر دایره عظیمه می‌توان ایجاد کرد. برای تولید نقاط شبکه لازم است از روش‌های رامب لاین استفاده شود، زیرا فاصله بین نقاط شبکه غالباً از 100 مایل کمتر است و استفاده از روش رامب لاین نتایج مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. برای تولید نقاط شبکه، راه و مسافت بین نقاط چرخش محاسبه شده و راه عمود بین دو نقطه چرخش متوالی محاسبه می‌شود، در ادامه روی مسیر عمود بر نقاط چرخش نقاط شبکه در فواصل مساوی از هم ایجاد می‌شود، در این پژوهش از فواصل 50 مایل برای فاصله‌گذاری بین نقاط شبکه روی مسیر عمودی استفاده شده است.
کلیدواژه ها:
مسیر دایره عظیمه، شبکه مسیریابی، توابع مثلثاتی، ناوبری
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است