مکانیسم یکپارچه کنترل اثرات زیست محیطی گونه های مهاجم آب توازن کشتی ها
کد مقاله : 1075-MSRICONF
نویسندگان:
عبدالقادر باران زهی، مهرداد هادیپور *
گروه علوم گیاهی، دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده مقاله:
در سالیان اخیر، نقش حمل و نقل دریایی بر قدرت های بزرگ اقتصادی جهان هویدا شده است . ایران برای این قدرت هااز طریق دریای عمان و خلیج فارس بسیار حا‌ئز اهمیت می باشد. چرا که خلیج فارس دارای خط ساحلی طولانی بوده و تنگه هرمز ارتباط آن را با سه قاره بزرگ جهان و اقیانوس برقرار می سازد. با وجود منافع اقتصادی بسیار حمل و نقل دریایی، این صنعت موجب بروز مشکلات محیط‌زیستی گردیده است. یکی از مشکلات بوجود آمده تردد کشتی ها، نوعی آلاینده بیولوژیکی بنام گونه های مهاجم آبزی است که تنوع زیستی و سلامت بشر را با تهدید جدی مواجه ساخته است. بنابراین، مطالعه و بررسی گونه‌ای مورد اشاره و ارایه راهکارهایی برای کاهش اثرات مخرب ناشی از آنها، امروزه مورد توجه محققین قرار گرفته است. این تحقیق مکانیسم یکپارچه کنترل انتقال گونه های مهاجم از طریق تخلیه آب توازن کشتیها را در بندر شهید رجایی ، مورد مطالعه و ارزیابی قرار میدهد. روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش از نوع نمونهگیری تصادفی میباشد که در دوره زمانی 9 ماهه و مشتمل بر 3 فصل متوالی (از زمستان 1398 تا اواخر تابستان 1399) انجام گرفت. به نحوی‌که، هر فصل یک نوبت نمونهگیری از مخزن آب توازن شناور منتخب، انجام گرفته است.
کلیدواژه ها:
آب توازن،گونه های مهاجم،خلیج فارس
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است